Geplaatst op 10 januari 2018

Redenen voor outsourcing

Outsourcing van interne processen is de oplossing wanneer die processen leunen op slechts een aantal medewerkers. Zeker wat betreft de salarisadministratie of het functioneel beheer loop je risico dat het vertrek van een medewerker het verlies van specifieke kennis betekent. Daarnaast zorgt de automatisering ervoor dat veel administratieve werkzaamheden van de salarisadministrateur worden vervangen door software, waardoor de invulling van die functie verschuift. Het is voor organisaties steeds vaker onrendabel om één of meerdere salarisadministrateurs administratief werk te laten doen, terwijl de software intelligent genoeg is om mutaties over te nemen. Door interne processen uit te besteden weet je zeker dat jouw software optimaal wordt benut en dat je minder kwetsbaar bent.

 

Outsourcing volgens het boekje

Een outsourcepartij wil na een overeenkomst niets liever dan aan de slag. De processen zijn dichtgetimmerd en iedere klant kan in principe in een standaard werkwijze worden gegoten. Daar gaat het vaak mis. Een belangrijke reden voor bedrijven om interne processen niet uit te besteden is de ‘angst’ om controle en betrokkenheid te verliezen. Er moet een flinke vertrouwensband bestaan voordat een samenwerking soepel wordt.

 

Transitiefase

Al doende leert men. Optimo biedt al jaren outsourcing van functioneel beheer, salarisadministratie en personeelsadministratie aan. Wij deden dat keurig volgens het boekje, compleet met scans, (her)inrichting van de software door onze consultants en overdracht naar het outsourceteam. Maar terwijl wij stonden te trappelen om aan de slag te gaan en al in de achtbaan zaten, stond de klant nog twijfelend in die bekende lange wachtrij. Daarmee leerden wij: al heb je nog zo’n dichtgetimmerd outsourceproces, als de klant dit proces niet omarmt of begrijpt, komt het niet van de grond. Onze klanten gaan daarom vanaf heden door een transitiefase. Een transitieteam neemt de klant mee in het proces, brengt ver van te voren al eventuele problemen in kaart, speelt hier bijtijds op in en managet de verwachtingen van zowel het outsourceteam als de klant. Zo houd je tevreden klanten in de outsourcing.

 

Optimo

Door eigen ervaring heeft Optimo geleerd dat een transitiefase de springplank is naar een optimale samenwerking. Zo spreken beide partijen dezelfde taal, wordt de klant ontlast én komt het outsourceteam van Optimo het beste uit de verf. Meer weten over het uitbesteden van functioneel beheer, salaris- en personeelsadministratie? Neem contact op met onze accountmanagers. Zij koppelen je graag aan onze specialisten.

 

Meer informatie over onze HR & Payroll dienstverleningen? Download vrijblijvend de brochure.

 

Sylvia Alberts & Marijke te Wierik
Manager Outsourcing & Manager Transitie