3 april 2019
De afdeling Outsourcing zorgt ervoor dat duizenden mensen aan het eind van de maand netjes hun salaris ontvangen. Wat daarvoor nodig is? Een strakke planning, strikte processen en een pragmatische werkwijze. Niels, Salaris Specialist bij Optimo, vindt dat prettig werken: “Zo weet ik aan het einde van het proces dat ik al mijn controles heb voldaan. Daardoor sta ik volledig achter mijn oplevering.”
Wilde je altijd al salarisadministrateur worden?
“Cijfertjes en rekenen lagen mij van kleins af aan. Ik heb een MBO Bedrijfsadministratie gedaan, maar tijdens mijn eindstage ontdekte ik dat ik niet wilde werken in de bedrijfsadministratie. Het bedrijf en de mensen vond ik wel super leuk, maar het vak trok mij niet.”
Ojee. En toen?
“Als tussenoplossing had ik een ideaal baantje in het ziekenhuis. Ik werkte daar in het verpleegkundig magazijn. Wanneer verpleegkundigen bijvoorbeeld een infuuspomp nodig hadden, bestelden ze die bij mij en kwam ik het brengen. Daarna leverden ze het materiaal weer in en controleerde ik of alles volledig was. Hartstikke leuk om een ziekenhuis zo te zien, ik kwam op allerlei afdelingen.”
Van het ziekenhuis naar salarisadministratie. Hoe dat zo?
“Ik heb met mensen gesproken, veel gelezen op internet en nagedacht wat ik wilde. Bij mijn opleiding Bedrijfsadministratie leerde ik ook over salarisadministratie. Dat was wat ingewikkelder en dat interesseerde me. Ik heb me verdiept in welke diploma je daarvoor nodig hebt en ik kwam uit op een cursus PDL (praktijkdiploma loonadministratie). Dat leek me wel wat!”
En dan nog een baan vinden.
“Toen ik mijn PDL had gehaald, ging ik solliciteren als salarisadministrateur zonder ervaring. Dat was best spannend. Eigenlijk wilde ik tussendoor op vakantie, maar toen zag ik de vacature bij Optimo en ik dacht: ‘Deze kans moet ik grijpen’. Bij Optimo werkte wat collega’s die ik al kende, dus ik wist dat we een leuke klik zouden hebben. Ik had alleen nog geen AFAS ervaring, daarom kreeg ik vanuit Optimo een cursus aangeboden. Toen ik de test succesvol had afgerond, kon ik officieel aan de slag.”
Dan zit je ineens achter je bureau! Hoe ging je van start in je nieuwe functie?
“Ik startte als verwerker, andere collega’s uit het team waren controleur. Ik kreeg meteen één grote klant, waar veel gebeurde. Zo deed ik snel AFAS kennis op. Al gauw begon ik het systeem te begrijpen. Inmiddels zitten we allemaal op een controlerende functie. De klant verwerkt de mutaties, wij controleren of ze fiscaal correct zijn.”
Zijn jouw werkdagen verschillend of heb je een routine?
“Allebei. We werken met een strikte planning. Die wordt aan het einde van het jaar gemaakt voor het komende jaar. Zo weten klanten precies wat er wanneer wordt verwacht. Dat is heel belangrijk. Wat het afwisselend maakt, zijn de verschillende klanten met meerdere cao’s en arbeidsvoorwaarden.”
Heb je ook direct contact met klanten?
“Als een mutatie niet klopt, neem ik vaak direct contact op met de klant. Ik leg uit wat er mis is gegaan, zodat ik klanten kan helpen. Dat sociale contact is leuk, het maakt dat ik niet alleen bezig ben met m’n computerscherm.”
Waar moet iemand goed in zijn om jouw werk te doen?
“Naast fiscale kennis en een PDL, moet iemand goed kunnen plannen. We werken volgens de ISAE-certificering, daardoor is elke maand vrijwel hetzelfde qua standaardcontroles. Je moet ook kunnen switchen tussen verschillende klanten. Dat kan wel lastig zijn: als er een spoedklus komt, moet je snel schakelen en prioriteren.”
Hoe is je team?
“Het grootste gedeelte van het team werkt hier al meer dan drie jaar. Dat is lang, want we bestaan nog maar vijf jaar. Dat maakt dat we hecht zijn. We zijn veel bezig geweest met ons proces te optimaliseren. We hebben mooie verbeteringslagen gemaakt, dat hebben we samen bereikt. Als team kunnen we echt op elkaar bouwen en vanuit daar kunnen we verder groeien.”
Wat vind je van Optimo als werkgever?
“Optimo is voor mijn carrière dé plek waar ik moet zijn op dit moment. Waar Optimo naartoe wil, daar sta ik volledig achter. Onze afdeling wil groeien in klanten. We gaan daarin de max opzoeken: hoeveel loonstrookjes kunnen we per persoon aan? Daarnaast krijgen we nog meer opleiding, zodat klanten zien dat we kennis in huis hebben.”
Hoe houd je die kennis up-to-date?
“Wij moeten altijd bijblijven én verbeteren. We hebben elke maand een kennisdag en volgen webinars, waarin we worden meegenomen in de belangrijkste updates. Ook gaan we binnenkort vaker klanten opzoeken om te evalueren. Dat is een leuke uitdaging op persoonlijk vlak.”
Wat doe je om te ontspannen na je werk?
“Ik werk hard en dat is goed, maar rustperiodes zijn ook heel belangrijk. Ik heb een goede werk/privé balans. Het stilzitten compenseer ik door 4 á 5 keer per week te sporten. Vroeger heb ik veel gevoetbald, dat heeft nu plaatsgemaakt voor tennis. Voetbal blijf ik wel altijd volgen, dat gaat er niet meer uit!”
Niels en zijn team staan te springen om een Salaris Specialist! Kom jij dit gezellige team versterken? Bekijk snel de vacature.