19 juli 2016
Er bestaan nog steeds organisaties die de salarisadministratie handmatig invoeren. Met functionaliteiten zoals MSS (Manager Self Service) en ESS (Employee Self Service) is dit niet langer nodig: looncomponenten worden vastgelegd bij de bron, waardoor de salarisadministratie makkelijk geautomatiseerd kan worden. De salarisadministrateur krijgt hierdoor een andere rol in de toekomst.
Meer inzicht
In de toekomst zullen salarisadministrateurs een adviserende en controlerende rol vervullen, waarbij hun waardevolle kennis belangrijker is dan ooit. Door de salarisadministratie te automatiseren hebben salarisadministrateurs weinig omkijken naar de administratieve vastlegging. Slechts de complexe processen vragen om aandacht, zoals pensioenen of ouderschapsverlof.
Er komt meer tijd vrij voor persoonlijk contact, waarbij salarisadministrateurs het management adviseren over de loonadministratie omtrent cao’s, werknemersverzekeringen en fiscaliteit. Zo komt er meer inzicht in de salarisverwerking.
Persoonlijk contact
Deze nieuwe rol geldt ook voor onze salarisadministrateurs van team Outsourcing. Wij zien soms dat organisaties huiverig zijn om de salarisadministratie uit handen te geven, omdat zij dan minder controle hebben. Begrijpelijk! Gelukkig kan dit gevoel opgelost worden door persoonlijk contact te houden. Door onze opdrachtgevers regelmatig te bezoeken, zal de klant zich meer betrokken voelen.
Persoonlijk contact biedt ook een voordeel voor ons, omdat we zo sneller kunnen anticiperen op veranderingen. Mocht de klant bijvoorbeeld een bonus willen uitbetalen aan haar medewerkers, dan kan team Outsourcing hier in de tijdsplanning rekening mee houden. Hierdoor staan we minder vaak voor onverwachtse situaties en komt de deadline niet onder druk te staan.
Blik op de toekomst
Zal het beroep salarisadministrateur in de toekomst verdwijnen? Zeker niet! Lees in een andere blog hoe de salarisadministrateur meer bezig zal zijn met advies.