23 november 2021
Maria Piazza is HR Specialist en werkt op de afdeling detachering – Christian Bij de Vaate is HR Consultant en houdt zich vooral bezig met optimalisaties en implementaties in AFAS. Onlangs zaten ze beide bij dezelfde klant en hebben ze zoveel aan elkaar gehad, dat Optimo besloten heeft de dienstverlening uit te breiden naar projectmatig werk. Lees gauw verder om te ontdekken hoe dat tot stand is gekomen.
Wederzijdse input: een gouden symbiose
Maria: ‘De insteek van de opdrachten waar ik zit op het gebied van HR detachering is vaak het inhuren van extra handjes om een periode te overbruggen, maar door volledig mee te draaien op een afdeling en in een team kan ik zien hoe de processen lopen en advies geven over hoe het anders kan. Meestal hebben ze al AFAS software en voor mezelf is het dan de uitdaging om te kijken: hoe gaat het hier en waarom doen ze de dingen zoals ze ze doen? Je kunt het zien dat wij de ogen op de werkvloer zijn, echter ben ik niet degene die achter de knoppen zit om het te bouwen of verbouwen. Daar hebben wij natuurlijk AFAS consulten voor!’
Christian vult aan: ‘Een klant waar Maria voor HR detachering zat had mij gevraagd om tijdelijk het AFAS-beheer te doen. Dat is natuurlijk een fantastische situatie: ik heb iemand in het team die niet alleen precies weet hoe de processen in elkaar zitten maar ook AFAS-kennis heeft en knelpunten aan mij door kan geven. Vaak is de klant zelf zich helemaal niet bewust van die dingen omdat de kennis van AFAS software simpelweg ontbreekt, iemand als Maria kijkt objectiever. Die samenwerking en symbiose is goud waard.’
Een brede objectieve kijk op de gang van zaken binnen AFAS
Maria neemt haar jarenlange kennis en ervaring met AFAS mee naar elke klant waar ze naartoe gaat. Hoewel ze weinig kaas heeft gegeten van het daadwerkelijke bouwen, weet ze door de verschillende kijkjes in de verschillende keukens wél vaak wat er mogelijk is. ‘Wat je vaak ziet is dat er al automatisering heeft plaatsgevonden maar dat er alsnog dingen in Excel bij worden gehouden. Dat hoeft eigenlijk nooit, alles wat je doet op het gebied van HR wordt gelogd in het systeem. Je hoeft dat niet op allerlei lijstjes bij te houden, op de seconde nauwkeurig kun je bijhouden wie wat doet. Daarnaast kun je met een druk op de knop allerlei rapporten eruit halen. Klanten weten vaak niet dat dat kan en die zitten met mailtjes en lijstjes. Het is mooi dat klanten ook openstaan voor die verbetering,’ aldus Maria.
De toekomst: elkaar versterken op de werkvloer
Maria en Christian zijn niet de enige twee collega’s die elkaar zijn tegengekomen op de werkvloer waarna er een vruchtbare samenwerking is ontstaan. Voor Optimo des te meer reden om naar de toekomst te kijken hoe ze deze twee afdelingen binnen dezelfde tak van sport meer met elkaar kunnen verbinden.
Christian: ‘Eerst was het zo dat HR-detachering en HR-consultancy twee losse teams waren, horizontaal georganiseerd. Sinds kort is dat meer verticaal waardoor Maria deel uitmaakt van het HR-team. Dat zijn eerste stappen in de richting om dit soort dienstverlening vaker te doen. In de oude situatie moest je dan net geluk hebben dat een salesmanager zou zeggen ‘dat is een klusje van Maria, misschien kan Christian ook inschuiven’. Als je in een team valt gebeurt dat wat natuurlijker. Bovendien zit iedereen nu bij het teamoverleg en krijgt Maria veel meer mee over productontwikkeling.’
Maria: ‘We hebben 1x in de maand een kantoordag, dan komt iedereen (al dan niet virtueel) naar kantoor. Ik vind dat mega interessant. We zien waar de consultants mee bezig zijn, hoe zij dingen aanvliegen, hoe zij dat met elkaar oplossen. Dat is voor ons input, je slaat het op en neemt het mee naar je klant. Voor onze ontwikkeling en kennisverbreding is het eigenlijk alleen maar positief.’
Ook benieuwd hoe we jouw bedrijf samen kunnen versterken? Neem dan nu contact op!