✓ AFAS expert ✓ Vakkennis ✓ Gespecialiseerde teams
5 oktober 2021

Data en sales en bouwen samen een koppeling

Rick de Hoop, Salesmanager bij Optimo, is verantwoordelijk voor alle commerciële activiteiten in de zakelijke markt. Onlangs bundelde hij zijn krachten met Martijn Wouters, de leidinggevende van het team Data Control, om een bootcamp te organiseren voor de salescollega’s om kennis te maken met hoe ze een koppeling kunnen bouwen. Het werd een groot succes.

 

De basis aanscherpen van technische kennis

Het team Data Control zorgt voor het bouwen van koppelingen binnen AFAS, het echte technische maatwerk. Ze zorgen dat programma’s informatie kunnen uitwisselen en dat alle systemen optimaal (samen)werken. Voor saleslui vaak een ver-van-hun-bed-show. ‘Als je in sales werkt moet je feeling hebben met wat je verkoopt. Ik merkte bij mezelf en sommige andere collega’s dat we het écht technische gedeelte een beetje ontweken. Zelf ben ik helemaal niet technisch: Word en Excel lukt me nog wel maar veel verder kom ik niet haha. Dat is echt een gemis binnen de sales. Als je niet de juiste vragen weet te stellen aan de klanten, hoe kun je dan aanbieden wat ze nodig hebben? De basis moest aangescherpt worden,’ aldus Rick.

 

Het salesteam zelf aan de technische knoppen

Binnen de afdeling sales worden er maandelijks kantoordagen georganiseerd waarbij het salesteam met een bepaalde vakgroep of team spreekt. Ze plannen een halve dag in en vaak worden er korte cursussen of presentaties gegeven om de kennis van het salesteam te verdiepen. In dit geval trokken ze iets langer de tijd uit en werden ze na een inhoudelijke presentatie zelf achter de knoppen gezet. ‘We begonnen de dag met het uitleggen van definities. Eerst maar eens de ‘taal’ leren kennen, wat zijn de verschillen, etc. Daarna zijn we daadwerkelijk aan de slag gegaan in Profit. Samen met de technische jongens hebben we zelf een koppeling gebouwd en een beetje kunnen proeven van: als ik op dit knopje druk, wat gebeurt er dan?’

 

Win-win-win

Het resultaat? Een beter onderlegd team die beter aan de vraag van de klanten kan voldoen. ‘Het heeft iedereen geholpen. Je merkt dat de kennis vers is, we praten er sneller over met klanten en kunnen ze nu goed overbrengen wat voor gemak het brengt als de koppelingen goed in elkaar zitten. Daarnaast is het ook een win voor het team van Martijn. De vraag van de klant weten wij nu beter te vertalen naar een technische aanvraag zodat we intern ook meer gemak ervaren van onze kennis. Ik ben er niet technischer van geworden maar ik kan nu beter inspelen op wat de klant ons vraagt, en daar zijn we uiteindelijk voor!’

 

Ook op technisch vlak sparren op niveau

De planning voor de maandelijkse sessies met de vakgroepen staat voor een groot deel voor het komende jaar al vast. ‘De planning is zo ingericht dat ze goed aansluiten op de behoefte en de planning van de andere afdelingen. De kennissessie over data sloeg zo goed aan bij ons team dat er besloten is dit periodiek te herhalen en verdiepingssessies te doen, specifiek over data. Zo houden we de inhoud vers in ons geheugen en blijft de techniek top of mind. Zo kunnen we óók op technisch vlak op niveau het gesprek aan blijven gaan’, aldus Rick de Hoop.