AFAS expert Vakkennis Gespecialiseerde teams
12 december 2023

Veel van onze AFAS klanten maken al gebruik van Werving & Selectie voor het aannemen van nieuwe medewerkers via het OutSite portaal van AFAS Profit. Dit is gemakkelijk voor zowel je organisatie als de nieuwe medewerker, want alles kan digitaal, tot het ondertekenen aan toe. In deze blog gaan we dieper in op wervingsbonussen.

 

Wervingsbonussen: de huidige gang van zaken

Stel je voor: je hebt een nieuwe collega aangedragen en deze blijkt een echte match te zijn. Niet alleen mooi dat je een nieuwe collega krijgt: je werkgever heeft een aanbrengbonus ter beschikking gesteld. Maar hoe dan verder?

Op de huidige arbeidsmarkt werken veel organisaties met wervings- of aanmeldbonussen. Dit is een mooi middel om op een krappe arbeidsmarkt mensen aan te trekken: niets werkt namelijk zo goed als mond-op-mondreclame. In de praktijk gaat het om bedragen variërend van een paar tientjes tot duizenden euro’s. 

 

Momenteel is het vaak zo dat er een mailtje naar de personeels- of salarisadministratie gaat met de strekking: we willen dit bedrag uitkeren, kan jij daar voor zorgen? Je wilt voorkomen dat mensen hierover mailtjes moeten sturen, of dat er briefjes rondslingeren. Wij kunnen dit voor je digitaliseren en zelfs gedeeltelijk automatiseren in AFAS Profit! Via specifieke inrichting in AFAS valt dit gemakkelijk te bewerkstelligen.

 

Wervingsbonussen automatiseren in AFAS Profit

Door een digitaliseringsslag kunnen medewerkers zelf de aanbrengbonus aanvragen via AFAS. Dit gaat dan ter goedkeuring naar de juiste persoon. Zo wordt het voor een leidinggevende, HR-manager, of de recruitmentafdeling gemakkelijk om zicht te houden op wervingsbonussen en deze rechtmatig uit te keren, zonder een hele mailwisseling met uitgebreide en versnipperde administratie. 

 

Het automatiseren van wervingsbonussen in AFAS Profit maakt het mogelijk dit proces in te stellen in een workflow. Zo kun je zelf de condities instellen en controles uitvoeren en is het voor iedereen duidelijk wie wat moet doen. Het maakt hierbij niet uit of je organisatie uit tien of duizenden medewerkers bestaat, alles staat klaar in AFAS. Het uitkeren van een wervingsbonus wordt zo simpel als wat: aanvragen, beoordelen en klaar.

 

De voordelen van het automatiseren van wervingsbonussen

Maar wat levert het concreet op? Door het proces van wervings- of aanmeldbonussen te stroomlijnen, vergroot je niet alleen de efficiëntie, maar bespaar je ook geld. Je bespaart namelijk op het inhuren van recruiters. De voordelen voor op de werkvloer zijn ook duidelijk:

  • Tijdbesparing: door dit proces te automatiseren besparen zowel de HR-afdeling, de salarisadministratie en andere betrokkenen tijd. Je krijgt een melding en ziet direct wat er moet gebeuren.
  • Registratie op één plek: je hoeft niet meer te mailen, want alles verloopt via de workflow. Je hebt inzicht in wie de aanvraag doet en wie deze accordeert. Je hebt snel overzicht in alle wervingsbonussen die verstrekt zijn. Dit komt de transparantie en snelheid ten goede.
  • Minder kans op fouten: de salarisadministratie hoeft minder handmatig werk te doen, waardoor je de kans op fouten verkleint.

 

Schakel Optimo in voor een optimale inrichting

Wil jouw organisatie de aanvraag en goedkeuring van wervingsbonussen automatiseren? Onze specialisten staan voor je klaar, zodat jouw HR-afdeling en de salarisadministratie tijd besparen. We gaan graag met je in gesprek over je huidige regeling en hoe we deze kunnen optimaliseren. Neem contact met ons op, we helpen je graag verder!