AFAS expert Vakkennis Gespecialiseerde teams
9 maart 2023

Het is alweer tijd voor een nieuwe Profit versie. Om je voor te bereiden op deze update nemen consultants Erik van Spijker, Mike Bosker en Marc Wessels hun favoriete nieuwe functionaliteiten met je door. Deze nieuwe tools zijn relevant binnen het werkgebied van Financieel en Inkoop/Ordermanagement. Lees in deze blog welke nieuwe functionaliteiten er zijn in AFAS Profit 22 ERP/Financieel.

 

Voor deze update hebben we de volgende functionaliteiten gekozen waar je als functioneel beheerder of key-user vanaf moet weten. Het gaat hier om de volgende functionaliteiten in AFAS Profit 22 ERP/Financieel:

 

1. Ondersteuning G-rekeningen bij e-facturatie (Inkoop)
2. Optimalisatie e-facturen (Verkoop)
3. Journaliseren verkoopfacturen per projectfase (Verkoop)
4. Autorisatie Dashboard (Algemeen)
5. Workflowbestemmingen (CRM)
6. Logging (Algemeen)

 

Meer nieuwe functies in AFAS Profit 22 ERP/Financieel

Wil je ondersteuning bij het optimaal inrichten én gebruiken van Profit 22? Neem contact met ons op via deze pagina. We leggen je graag alles uit over de nieuwe AFAS ERP/Financieel functionaliteiten!

 

1. Ondersteuning G-rekeningen bij e-facturatie (Inkoop)

Bij het verwerken van een e-factuur (inkoopfactuur) wordt het bedrag wat in het UBL-bestand wordt aangeleverd nu overgenomen bij het maken van de inkoopboeking. Dit is het geval bij het ‘boeken journaalpost’ verwerking van de factuur. Dit werkt bij het verwerken van de e-factuurregels op dezelfde manier.

 

Bekijk hier de informatiepagina over deze AFAS ERP/Financieel functie.

 

2. Optimalisatie e-facturen (Verkoop)

Een andere handige functionaliteit van AFAS ERP/Financieel is de optimalisatie van e-facturen.

De manier waarop de UBL wordt gevuld, wordt in de software op de achtergrond geregeld door AFAS zelf. Hier heb je geen invloed op als functioneel beheer. Enkele overheidsinstanties hebben echter gevraagd om informatie over periodes aan te leveren op specifieke velden. Deze velden werden echter niet in elke situatie gevuld.

Hier zijn wij zelf ook tegenaan gelopen bij klanten van ons. Gelukkig is hier met Profit 22 vooruitgang is geboekt.

 

Vanaf Profit 22 worden de volgende velden anders gevuld;

Begindatum periode (factuurkop)

Einddatum periode (factuurkop)

Deze velden worden vanaf Profit 22 gevuld vanuit factuurregels waar de “datum uitvoer/levering” wordt gevuld.

 

Daarnaast kunnen OIN-nummers (Overheidsidentificatienummer) worden vastgelegd op projectniveau. Zodra dit nummer op projectniveau wordt gevuld, zal dit zijn weg vinden naar de UBL.

 

Het veld Opdrachtnummer/referentie bij balie-/directfacturen is nu aan te passen, ook na journaliseren. Dit geeft wat meer vrijheid indien dit nummer onjuist gevuld zou zijn voor journaliseren. 

 

Bekijk hier de informatiepagina over deze AFAS ERP/Financieel functie.

 

3. Journaliseren verkoopfacturen per projectfase (Verkoop)

Werkt jouw organisatie met projecten in AFAS en maken jullie gebruik van verschillende projectfasen? AFAS heeft voor jullie een handige nieuwe functionaliteit toegevoegd. Met de komst van Profit 22 is het mogelijk geworden om de opbrengst van een project ook te journaliseren per projectfase. Waar het voorheen alleen mogelijk was om de omzet te journaliseren maakt deze nieuw functionaliteit het mogelijk om specifiek per projectfase een journaalpost aan te maken. Op deze manier kun je niet alleen vanuit je grootboek eenvoudig achterhalen welk project er gebruikt is, maar ook welke bijbehorende projectfase.

 

Bekijk hier de informatiepagina over deze AFAS ERP/Financieel functie.

 

4. Autorisatie dashboard (Algemeen)

Wist je dat er sinds Profit 22 een autorisatie dashboard beschikbaar is? Met dit dashboard kun je als functioneel beheerder snel inzichtelijk maken wie welke rechten heeft in AFAS binnen jouw organisatie. Dit zal jouw werk als functioneel beheerder omtrent de autorisaties gebruiksvriendelijker en efficiënter maken. Daarnaast zijn er in dit dashboard handige KPI’s toegevoegd. Hiermee word je als functioneel beheerder getriggerd op bijvoorbeeld een taak als ‘Gebruikersgroepen zonder gebruikers’.

 

Bekijk hier de informatiepagina over deze AFAS ERP/Financieel functie.

 

5. Workflowbestemmingen (CRM)

Binnen AFAS kom het wel eens voor dat er een gebruikersgroep zonder gebruiker is. Wanneer je bijvoorbeeld voor de goedkeuring bankrekening inkooprelaties de gebruikersgroep Controlling gekoppeld hebt, maar er zijn geen gebruikers binnen deze gebruikersgroep. Hierdoor lopen de workflows inzake het beoordelen van de bankrekening vast. Vanaf Profit 22 is het mogelijk om meerdere workflowbestemmingen toe te voegen binnen één taak. Daarbij kun je makkelijk de volgorde bepalen.  Wanneer de workflow naar Controlling moet, dan voeg je deze toe als eerste groep. Vervolgens voeg je een tweede groep toe binnen de taak, bijvoorbeeld de gebruikersgroep Crediteuren. Hierdoor zal de workflow bij afwezigheid binnen de groep Controlling doorgaan naar de groep Crediteuren.

 

Bekijk hier de informatiepagina over deze AFAS ERP/Financieel functie.

 

6. Logging (Algemeen)

Vanaf Profit 22 wordt de logging binnen AFAS uitgebreid. Hierdoor is het naast de bestaande logfuncties ook mogelijk om de logging te activeren op Profielen, Context en de logvelden zelf. Hiermee krijg je nog meer inzicht in de wijzigingen in AFAS.

 

Bekijk hier de informatiepagina over deze AFAS ERP/Financieel functie.

 

Meer weten over AFAS Profit 22 ERP/Financieel?

Kun je niet wachten om de nieuwe functionaliteiten in AFAS Profit 22 ERP/Financieel te implementeren in jouw organisatie? Optimo helpt je graag bij het inrichten van een functionaliteit waarvan jij enthousiast bent geworden! Neem hier contact met ons op, we helpen je graag verder.