11 januari 2022
Albelli is een fotobedrijf dat verschillende soorten fotoproducten aanbiedt zodat hun klanten een fysiek aandenken kunnen laten maken van hun persoonlijke herinnering. Fotoboeken, mokken, kalenders; het hele proces van maken tot levering valt binnen het bedrijf zelf door middel van een drietal bedrijven onder de vlag van Albelli Nederland. Een mooi gegeven, maar tevens een ingewikkeld proces als het op verloning aankomt. Chantalle van Goor, People Operations Manager bij Albelli, vertelt over deze ingewikkelde structuur en hoe Optimo ervoor zorgt dat alle verloning in goede banen verloopt.
Drie Nederlandse bedrijven, één payrollbedrijf
‘Toen ik vier jaar geleden bij Albelli kwam werken, hadden we besloten de payroll buiten de deur te leggen. Omdat we met verschillende bedrijven binnen Albelli werken, met elk hun eigen regels omtrent contract en CAO, was het een ingewikkeld en rommelig proces en loerden de fouten om elke hoek. De regels en mutaties rondom de IT-entiteit is simpelweg heel anders dan die van ons productiebedrijf. Na anderhalf jaar besloten we: dit werkt niet, het moet anders,’ aldus Chantalle.
Het roer om met Optimo
Eind oktober 2019 besloot Albelli Nederland op de valreep om het roer om te gooien om het nieuwe fiscaal jaar in te stappen met een nieuwe partij en een nieuwe werkwijze. Ze maakten een shortlist van bedrijven die met AFAS werkten en gooide een balletje op bij vier partijen. Tijdens het eerste gesprek werd al snel duidelijk dat Optimo het ging worden: ‘We besloten vrij snel dat Optimo de betere keus was. Niet alleen het bod was goed maar qua normen en waarden paste Optimo verreweg het beste bij ons. Ze waren open en eerlijk wat nog haalbaar was binnen de tijd en dachten direct flexibel mee over wat we gingen doen. Dat meedenken en die flexibiliteit was voor ons key.’
De Optimo-cultuur van dingen leren
Onze salarisspecialist Mark Ferwerda is de contactpersoon en uitvoerend salarisadministrateur voor Albelli Nederland. Hij doet de vaste taken op vaste dagen in de maand en verder behandelt hij eventuele spontane vragen en verzoeken. Chantalle licht toe: ‘Alle mutaties doen we zelf, Mark doet alle backend zaken en checkt of alles fiscaal correct is. In de vorige structuur raakte ik weleens gefrustreerd omdat ik niet begreep waar het bedrijf dat onze payroll regelde mee bezig was. Optimo leert ons juist graag dingen, ze nemen ons echt bij de hand. Het zit in de cultuur van het bedrijf dat Optimo hun klanten dingen leert en zo de workflow verbeteren. Ze passen zich niet alleen aan aan ons maar we werken ook echt samen. Dat werkt superfijn.’