AFAS expert Vakkennis Gespecialiseerde teams
13 september 2021

Van consultant buitendienst naar consultant binnendienst tussen collega’s die AFAS ook op hun duimpje kennen. Je moet het maar aandurven. Deze functie was weggelegd voor Ruud Miggelbrink: ‘ik heb eigenlijk de moeilijkste klanten die je kunt hebben, maar inmiddels weet iedereen mij blind te vinden!’

 

Het gras groener aan de overkant?

Ruud‘In 2014 ben ik bij Optimo begonnen als functioneel beheerder. Na een paar jaar ben ik doorgegroeid naar consultancy. Het is een logische carrièrestap: eerst buig je je over het dagelijks beheer van AFAS Profit bij de klant en vervolgens ga je adviseren over de inrichting. Het adviseren en meedenken over de inrichten paste goed bij me maar op een gegeven moment wist ik: consultant buitendienst is niks voor mij. Ik werd papa en het niet weten waar je volgende week zit, de reistijd, dat werd lastig. Toen heb ik besloten ergens anders een baan te zoeken.’

 

Het invullen van een splinternieuwe functie: binnendienst consultant AFAS

‘Al snel begreep ik dat het gras aan de overkant niet groener was dan bij Optimo. In 2019, een jaar nadat ik weg was, kwam er een nieuwe functie beschikbaar bij Optimo, een functie zónder reizen en toen namen ze gelijk contact op.’ Het feit dat het een compleet nieuwe functie was die ingevuld moest worden maakte Ruud niet uit. Sterker nog, hij vond het juist leuk en interessant. ‘Ik kreeg veel vrijheid want ik heb veel kennis van het product. Eerst ging ik flink met de bezem door ons systeem maar daarna bleek het al gauw een continu proces. Als je je behoorlijk bemoeid hebt met dingen weten mensen je vanzelf wel te vinden haha.’

 

Als consultant inrichten voor andere consultants

‘In het begin was het soms moeilijk opstarten. Je werkt immers met allemaal AFAS-specialisten die het zelf ook heel goed weten. De vragen die ik krijg raken vaak meerdere afdelingen en disciplines. Ik duik daar dan helemaal in, wat zijn de gevolgen? Verstoren we niet iets voor een ander? Collega’s zagen bij andere collega’s een mooi ingericht dashboard en dachten verrek, dat wil ik ook! Uiteindelijk weten zij ook net als ik dat je nooit uitgeleerd en uit-geoptimaliseerd bent in AFAS. Het kan altijd mooier, beter, slimmer.’

 

De eigen AFAS-omgeving als showcase voor de klant

Klanttevredenheid is de beste maatstaf, maar die wordt niet gemeten voor Ruud. Hoe weet hij dat zijn werk een succes is? ‘Voor mij is het hoogst haalbare compliment dat collega’s onze eigen omgeving gebruiken als showcase van hoe het bij klanten ingericht zou moeten worden. We zorgen er daarom ook altijd voor dat als er een handige update is, wij de eerste zijn dit dat strak hebben ingericht. Zo zijn we ook als ervaringsdeskundigen volledig up-to-date en kunnen mijn collega’s ons portaal als voorbeeld gebruiken om te laten zien hoe je het kunt gebruiken en inrichten. Soms hoor ik dat collega’s een vraag kregen of iets kon en dat ze ons eigen systeem hebben laten zien: ‘kijk, dat hebben wij zelf ook zo’. Dat zijn leuke dingen.’

 

De kennis vergaren waar je behoefte aan hebt

‘Als de enige binnendienst consultant heb ik geen team waarbinnen ik werk. Dat mis ik helemaal niet. Juist vanwege mijn functie kom ik met bijna iedereen weleens in contact binnen het bedrijf en verder kan ik gewoon mijn ding doen. Bij Optimo worden er regelmatig teamdagen georganiseerd waarbij er kennissessies plaatsvinden binnen het vakgebied. Ik kan selectief shoppen wat ik interessant vind, dat is toch een luxe? Ik woon de kennissessies bij die ik wil en ik geef ze zelf ook weleens. Kennisdeling en documenteren van processen is een belangrijk onderdeel van mijn werk, daar deel ik ook graag kennis over.’