31 oktober 2019
Wanneer je werkt bij Optimo, kun je alle kanten op. Doorgroeien in je functie of een interne overstap maken: het kan allemaal! In deze blog vertelt Chantal Visscher hoe zij Senior HRM Consultant is geworden bij Optimo.
Eerste stap: medewerker PSA
Na mijn opleiding HRM aan Hogeschool Windesheim ging ik aan de slag als medewerker PSA bij mijn vorige werkgever. Daar maakte ik kennis met de software van AFAS. Ik merkte dat ik het leuk vond om de inrichting te verzorgen en dat ik dit snel oppakte. Via LinkedIn werd ik benaderd door Suzanne Hauer, Talent Sourcer bij Optimo, om eens op gesprek te komen.
Optimo voelde voor mij als een logische volgende stap. Ik koos voor Optimo en niet voor een andere AFAS partner, omdat ik het gevoel had dat er bij Optimo uiteenlopende projecten waren en ik mij goed kon ontwikkelen. Na een aantal gesprekken en een testdag, mocht ik vanaf 1 maart 2016 officieel aan de slag als Functioneel Beheerder.
Tweede stap: Functioneel Beheerder
Als Functioneel Beheerder ging ik direct bij een klant op locatie aan het werk. Hoewel dit erg pittig was, heb ik daar veel van geleerd. Wel vind ik het een goede ontwikkeling dat het inwerktraject tegenwoordig anders verloopt bij Optimo. Nieuwe medewerkers worden nu íets minder in het diepe gegooid! 😉
Derde stap: AFAS Consultant HRM
Ik heb in die eerste periode een aantal grote projecten mogen doen, waarbij ik de meeste dagen bij dezelfde klant zat en zo in mijn rol kon groeien. Door de kennissessies tijdens de maandelijkse kantoordagen en het toepassen van deze kennis in de praktijk, heb ik steeds meer ervaring opgedaan en ben ik vanaf 1 januari 2017 AFAS Consultant HRM geworden.
Interne opleiding: payroll
In diezelfde periode ben ik intern gestart met een opleiding payroll. Ik gaf zelf aan dat ik meer wilde weten over payroll, omdat ik steeds vaker vragen van klanten kreeg over bijvoorbeeld declaraties. Om de klant zo goed mogelijk te kunnen bedienen, wilde ik hier meer over leren en gelukkig werd deze mogelijkheid door Optimo aangeboden.
Tijdens deze opleiding kwam ik erachter dat ik meer feeling heb met (de inrichting van) HRM dan met payroll, maar de opleiding is voor mij wel van grote toegevoegde waarde geweest. Ik heb bijvoorbeeld geleerd waar de raakvlakken zitten tussen HRM en payroll binnen AFAS, zoals bij declaraties en payroll workflows, maar bij ook de inrichting van ouderschapsverlof en onbetaald verlof. Deze kennis gebruik ik dagelijks!
Vierde stap: Senior Consultant
In de jaren die daarop volgden heb ik steeds meer verschillende projecten mogen doen bij klanten in allerlei branches. Ik heb mij verder gespecialiseerd in HRM en InSite en heb samen met mijn collega’s kernimplementaties verzorgd.
Al met al was het voor mij een bewogen jaar met veel slapeloze nachten; ik ben ondertussen namelijk ook moeder geworden. En omdat je als consultant eigenlijk niet een minder productieve dag kunt hebben, was dat best aanpoten!
Maar het harde werken heeft geloond: vanaf 1 augustus 2019 mag ik mijzelf Senior Consultant noemen. Ik ben nu niet alleen verantwoordelijk voor een aantal grote kernimplementaties, maar ik mag ook een nieuwe collega begeleiden. Zo blijf ik steeds nieuwe uitdagingen houden in mijn werk! In de toekomst zou ik mij nóg meer willen richten op het zo goed mogelijk begeleiden van de klant. Ook wil ik mijzelf in combinatie met het systeem blijven ontwikkelen.
Mijn advies
Mijn advies is daarom: zoek iets wat je leuk vindt en investeer daarin. Durf aan te geven wat je wilt, werk hard en heb plezier. Zo blijf je groeien – niet alleen in je loopbaan, maar ook als persoon.
Wil jij jezelf én jouw kennis van AFAS ook zo goed mogelijk ontwikkelen? Bekijk eens onze vacatures.