Je bent Functioneel Beheerder én ICT-coördinator. Zat je interesse voor techniek er al vroeg in?

“Als kind was ik van plan astronaut te worden. Vanuit het heelal op die blauwe wereldbol neerkijken, dat leek me heel gaaf. Maar er zijn zoveel gegadigden die dat willen, de kans is 1 op 1000. Omdat techniek mij aantrok ben ik in de automobielbranche beland, maar ik vond ICT nóg leuker. Ik heb me helemaal laten omscholen en hielp in mijn vrije tijd mee in een computerzaak waar ik storingen oploste. Vervolgens ging ik werken bij een bedrijf dat een eigen versie van AFAS leverde voor de retailbranche.”

 

Vandaar je AFAS-achtergrond! Hoe ben je dan bij Optimo terecht gekomen?

“Via Suzanne, die benaderde mij via LinkedIn. Eerst had ik nog voldoende ambities bij mijn werkgever, maar toen ze mij een jaar later nogmaals contacteerde wilde ik de stap wel maken. Ik kreeg meer opleidingsmogelijkheden en ik leer het liefst zoveel mogelijk bij. Ook kreeg ik meer verantwoordelijkheden. Mijn voorganger bij Optimo was een parttime ICT Coördinator en ik combineer dat nu met Functioneel Beheer.”

 

Dat klinkt als een pittige job.

“Mijn functie bestaat uit veel afwisselende taken waardoor ik vaak moet schakelen. Ik word benaderd met allerlei vragen via Skype, Whatsapp, mail, telefoon of een collega die binnenloopt. Maar blijf het vooral doen, zeg ik altijd! Als het teveel wordt, is het aan mij om dit aan te geven. Al zou ik dat niet snel doen. Ik wil mezelf niet opsluiten in een hokje zodat ik niet gestoord word, want dan kunnen mijn klanten en collega’s niet verder. Dat vind ik niet vriendelijk.”

 

Je bent een soort servicedesk, maar doet dit vrijwel alleen, toch?

“Ik heb dit een hele tijd alleen gedaan, maar nu heb ik een collega naast me die alle AFAS-meldingen oppakt. Het is goed om zelfstandig te werken en dat lukt over het algemeen wel aardig, maar het is ook leuk om met collega’s te sparren. Als het gaat om bijvoorbeeld payroll en looncomponenten bouwen, dan zet ik dat door naar de payroll specialisten.”

 

Wat maakt dat jij elke dag met plezier naar je werk gaat?

“Ik maak mensen blij als ik ze help waardoor zij weer verder kunnen. Daar doe ik het voor. Als een klant bijvoorbeeld vastloopt met de salarisuitbetaling, dan worden zij met hoge prioriteit geholpen. Dat is een leuke uitdaging, en als ik er niet uitkom roep ik collega’s erbij. Als we maar tot een oplossing komen en de klant weer verder kan!”

 

Waarom zit jij op je plek bij Optimo?

“De sfeer is gewoon goed. Er heerst geen hiërarchie, iedereen telt mee. Doordat het een open en jong bedrijf is, kun je je mening geven en ideeën opperen. Dat is prettig werken. Ook word ik enorm in vertrouwen genomen, want ik kan in principe bij allerlei informatie. Het is fijn dat Optimo het vertrouwen in mij heeft en dat ik bij klanten het vertrouwen win. Wanneer dat vertrouwen er is, heb je de basis gelegd en kun je aan de slag.”

 

Lees ook de verhalen van Accountmanager Vincent, Consultant Fleur en Senior Salaris Specialist Michel!