17 oktober 2019
Salaris Support is dé nieuwe dienstverlening van Optimo. Salaris Support biedt AFAS-gebruikers ondersteuning bij de salarisadministratie, waarbij de werkzaamheden op afstand worden uitgevoerd. Het aantal uur hangt af van de wensen van de klant. Maatwerk dus! Johan Kalter is Coördinator Salaris Specialist in team Salaris Support en vertelt over deze nieuwe dienst.
Van jaarcontrole tot maandelijkse verloning
Als Salaris Specialist op de afdeling Salaris Support help ik samen met mijn team allerlei soorten en maten opdrachtgevers. Iedere klant heeft z’n eigen wensen wat betreft ondersteuning bij de salarisadministratie. Die variëren van het invoeren van loonmutaties, het uitvoeren van controles volgens het vier-ogen-principe tot aan het verzorgen van de volledige verloning. Iedere dag is anders en we schakelen continu tussen verschillende vraagstukken en werkzaamheden.
Flexibele ondersteuning, op afstand
Omdat de werkzaamheden én uren verschillen per klant, werken we heel flexibel. Zo spreek ik met de klant af dat ik bijvoorbeeld drie uur per week nodig heb om hen te ondersteunen, en plannen we die drie uur in wanneer het voor alle partijen uitkomt. Mijn team en ik werken meestal vanaf het kantoor van Optimo, want we doen veel op afstand. Dat is al meteen het eerste voordeel voor de klant: er hoeft geen werkplek geregeld te worden. Dat scheelt!
Continuïteit in de salarisadministratie
Vooral het mkb kiest voor Salaris Support. Deze organisaties hebben vaak óf geen eigen salarisadministrateur in dienst omdat dit niet rendabel is, óf ze hebben wel een eigen salarisadministrateur, maar vinden dat te onzeker. ‘Eén is geen’, hoor ik dan. Als de salarisadministrateur ziek wordt, verlof opneemt of ontslag indient, ontstaat er een uitdaging.
Met Salaris Support voorkom je dat probleem. Het is de ideale oplossing als je snel continuïteit wilt creëren op de salarisadministratie. Je kunt ook bij Optimo terecht voor volledige outsourcing. Dat heeft veel voordelen, maar is voor het mkb niet altijd nodig. Die willen gewoon een paar uurtjes per week hulp, en dat regelt team Salaris Support.
Meerdere entiteiten en cao’s
Wij verzorgen de salarisadministratie voor organisaties die met AFAS Profit werken. Hoe de software of processen zijn ingericht, maakt voor ons niet uit. We bespreken de behoeften van de klant en maken een inschatting van de uren. Dit baseren we op de werkzaamheden, het aantal entiteiten en het aantal cao’s. Dan gaan we aan de slag! Mijn collega’s en ik draaien al lang mee in de salariswereld, en pakken de werkzaamheden snel op – hoe complex de salarisadministratie dan ook mag zijn.
Interne overstap binnen Optimo
Optimo bestaat nu vijf jaar en daarvan draai ik al drie jaar mee. Ik ben één van de ‘oudere’ werknemers van Optimo. Niet qua leeftijd hoor! 😉 Ik begon als Salaris Specialist in de detachering, waarbij ik verschillende opdrachtgevers bezocht om mee te draaien op de salarisadministratie. Daarna maakte ik een interne overstap naar team Transitie. Ik begeleidde klanten in de transitiefase richting het uitbesteden van de salarisadministratie. Nu pak ik met mijn collega’s de Salaris Support op, een leuke nieuwe uitdaging!
Wil je meer weten over het (deels) uit handen geven van de salarisadministratie? Bekijk onze brochure.