AFAS expert Vakkennis Gespecialiseerde teams
24 juli 2018

Nico Louwen is Senior Consultant bij Optimo en krijgt vaak pittige vraagstukken voorgeschoteld. Gelukkig is Nico Louwen rustig, analytisch en raakt nooit gestrest. Bovendien neemt hij nooit een blad voor de mond en heeft hij hart voor z’n vak. Deze rots in de branding die alles tackelt met droge logica, wordt eens flink aan de tand gevoeld over zijn ideale werksituatie.

 

 

Jonge gedreven medewerkers of doorgewinterde professionals?

‘Als ik zou móeten kiezen, zou ik de mensen kiezen uit de eerste categorie. Die zijn namelijk veel beter te sturen. Mensen die al twintig jaar in het vak zitten denken alles al te weten en zijn heel eigenwijs. En ik kan het weten, want ik ben er een van! Het is natuurlijk wel fijn om een paar doorgewinterde professionals in het team te hebben. 

 

 

Ieder z’n specialiteit of samen staan we sterk?

‘Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en kun je eigenlijk niet los van elkaar zien. Bij ons in het team heeft iedereen een specialiteit, maar daarmee vul je elkaar aan; het is niet óf, het is juist én.’

 

 

Jong bedrijf of gevestigde organisatie?

‘Jong bedrijf, absoluut. Optimo is een jonge organisatie en dat werkt heel goed. Niet alles verloopt altijd vlekkeloos, maar in een jonge organisatie heb je ruimte om mee te denken. Als ik morgen op een kruispunt zou staan en zou moeten kiezen, zou ik weer voor jong bedrijf gaan.’

 

 

Altijd volgens vastgelegde procedures werken of risico’s nemen?

‘Risico’s nemen! Goede procedures zijn top, maar ik vind het ook niet erg om een beetje buiten de lijntjes te kleuren. Wij werken intern met weinig vastgeroeste procedures, omdat we zo aan groei onderhevig zijn. Dan moet je de capaciteit hebben om zonder procedures te werken en dan neem je weleens risico’s. Gelukkig doen heel veel mensen dat ook. Wel een belangrijk punt: als je risico’s neemt, moet je tegen tegenslagen kunnen.’

 

 

Werk en privé gescheiden of altijd bereikbaar zijn?

‘Ik vind het zelf prettig om altijd bereikbaar te zijn. Ik ben niet iemand die van lange vakanties houdt. Want als je echt een tijd weg bent geweest, duurt het best lang voordat je er weer in zit. Op vakantie neem ik m’n telefoon mee. Ik check een paar keer per dag m’n e-mail, beantwoord er een paar en dan zet ik ‘m weer uit. Dat is helemaal geen must, maar voor mij werkt dat goed.’

 

 

Grenzen trekken en ‘nee’ verkopen of alles doen voor de klant?

‘Hele duidelijke grenzen trekken. Dat klinkt negatief, maar dat werkt juist positief. Voor een klant is een implementatie nieuw, ze doen het misschien maar één keer. Ze willen vaak veel tegelijk in een periode die sowieso al druk is. Als ik uit ervaring weet ik dat iets niet kan, dan verkoop ik ‘nee’. Ik neem de klanten hierin mee, want ik wil graag dat mensen participeren. Op termijn ziet de klant ook in dat het werkt.’

 

 

Teambuilding: tijdverspilling of waardevol?

‘Waardevol! Zeker voor de sfeer. Wij zijn ooit met z’n allen gaan skiën. Op de werkvloer heb je soms eilandjes, maar tijdens zo’n uitje is iedereen met iedereen. Ook de nieuwe mensen hoorden er meteen bij! Het was heel leuk en heeft enorm geholpen voor de sfeer – dan krijg je niet alleen binnen het team maar ook binnen het bedrijf een mooi teamgevoel.’

 

 

Dit artikel is afkomstig uit O-Magazine, waar naast Nico Louwen nog veel meer inspirerende personen en bedrijven aan het woord komen!

O-Magazine