Geplaatst op 24 juli 2018

 

Jonge gedreven medewerkers / doorgewinterde professionals?

‘Als ik nu mensen zou zoeken, zou ik de mensen kiezen uit de eerste categorie, ze zijn namelijk veel beter te sturen. Mensen die al twintig jaar in het vak zitten denken alles al te weten en zijn heel eigenwijs. En ik kan het weten want ik ben er een van, haha! Het is natuurlijk wel fijn om een paar doorgewinterde professionals in het team te hebben.’

 

Ieder z’n specialiteit / samen staan we sterk?

‘Die twee zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en kun je eigenlijk niet los van elkaar zien. Bijvoorbeeld bij ons in het team heeft iedereen een specialiteit maar daarmee vul je elkaar aan; het is niet óf, het is juist én.’

 

Jong bedrijf / gevestigde organisatie?

‘Jong bedrijf, absoluut. Optimo is een jonge organisatie en dat werkt heel goed. Niet alles verloopt altijd vlekkeloos maar in een jonge organisatie heb je ruimte om mee te denken. Als ik morgen op een kruispunt zou staan en zou moeten kiezen, zou ik weer voor jong bedrijf gaan.’

 

Altijd volgens vastgelegde procedures werken / risico’s nemen?

‘Risico’s nemen! Goede procedures zijn top, maar ik vind het ook niet erg om een beetje buiten de lijntjes te kleuren. Wij werken intern met weinig vastgeroeste procedures omdat we zo aan groei onderhevig zijn. Dan moet je wel de capaciteit hebben om zonder procedures te werken en dan neem je weleens risico’s. Gelukkig doen heel veel mensen dat ook. Wel een belangrijk punt, als je risico’s neemt, moet je tegen tegenslagen kunnen.’

 

Werk en privé gescheiden / altijd bereikbaar zijn?

‘Ik vind het zelf prettig om altijd bereikbaar te zijn. Ik ben niet iemand die van lange vakanties houdt. Want als je echt een tijd weg bent duurt het best lang voordat je er weer in zit. Op vakantie neem ik m’n telefoon mee. Ik check een paar keer per dag m’n e-mail, beantwoord er een paar en dan zet ik ‘m weer uit. Dat is helemaal geen must, maar voor mij werkt dat goed.’

 

Grenzen trekken en ‘nee’ verkopen / alles doen voor de klant?

‘Hele duidelijke grenzen trekken. Dat klinkt negatief maar dat werkt juist positief. Voor een klant is een implementatie nieuw, ze doen het maar één keer misschien. Ze willen vaak veel tegelijk in een periode die sowieso al druk is. Als ik uit ervaring weet ik dat iets niet kan, dan verkoop ik ‘nee’. Ik neem de klanten mee, ik wil graag dat mensen participeren, meedoen. Op termijn ziet de klant ook in dat het werkt.’

 

Teambuilding: tijdverspilling / waardevol?

‘Waardevol! Zeker voor de sfeer. Wij zijn vorig jaar met z’n allen gaan skiën. Op de werkvloer had je je eigen eilandjes maar dan ga je met z’n allen weg en dan is iedereen met iedereen, ook de nieuwe mensen hoorden er meteen bij. Het was heel leuk en heeft enorm geholpen voor de sfeer – dan krijg je niet alleen binnen het team maar ook binnen het bedrijf een mooi teamgevoel.’

 

Lees meer in O-Magazine!

Joen Meis en Anouk Janssen
Redacteurs O-Magazine