20 juni 2020
Binnenkort staat er een grote update van AFAS Profit op de agenda: vanaf begin juli wordt Profit 15 uitgeleverd! Carolien Kolkman, AFAS Consultant bij Optimo, neemt je mee in de nieuwe functionaliteiten en verbeteringen van Profit 15. Deze blog gaat specifiek over de module HRM.
Werving & Selectie
Profit 15 introduceert meerdere optimalisaties voor de processen rondom Werving & Selectie. Ten eerste wordt het makkelijker om inzicht te krijgen in de status van een sollicitatie. Hiervoor wordt een apart veld op de stamkaart van de sollicitant toegevoegd. Via de nieuwe workflow ‘Contactmoment’ is het mogelijk om naast afspraken, ook telefoongesprekken en e-mails vast te leggen. Deze workflow is breder inzetbaar dan de bestaande workflow ‘Afspraak maken’. Daarnaast wordt het mogelijk meerdere verantwoordelijken per vacature vast te leggen. Dit is vooral handig wanneer sollicitatiecommissies veelvuldig van samenstelling veranderen.
Nog een handige toevoeging: met de nieuwe ‘In dienst’ workflow kun je een sollicitant een contractvoorstel aanbieden, nog voordat je de sollicitant als medewerker registreert. Het is zelfs mogelijk sollicitanten aan te maken zonder dat er een vacature aan gekoppeld is.
Medewerker dubbel aanmaken via InSite
In Profit Windows kon het al, maar nu is het ook mogelijk om via InSite een medewerker dubbel aan te maken. Dit is nodig wanneer een medewerker een tweede contract heeft, voor een andere functie en met een ander salaris. Bijvoorbeeld als een medewerker zowel stagiair als oproepkracht is. Wanneer je de functionaliteit ‘Meerdere dienstverbanden’ gebruikt, biedt dit geen nieuwe mogelijkheden. Meerdere dienstverbanden wordt veelal toegepast bij zorgorganisaties.
Ouderschapsverlof en partnerverlof
Op 1 juli 2020 treedt de Wet Invoering Extra Geboorteverlof (WIEG) in werking. Het bijhouden van (extra) geboorteverlof en ouderschapsverlof wordt in Profit 15 beter geregeld. PSA Specialist Desiree vertelt in een andere blog meer over de WIEG.
Verzuimprofielen
Er komen profielen beschikbaar bij het onderdeel Verzuim. Zo kun je op InSite verschillende knoppen aanmaken en wordt de gebruiker gestuurd in het invullen van de relevante velden. Voor een bedrijfsongeval wil je als HRM afdeling bijvoorbeeld andere gegevens vastleggen dan voor een reguliere ziekmelding. Tevens kan dit de manager helpen om de juiste soort ziekmelding te kiezen.
Documenten in InSite en Outsite
Een veel gehoorde wens wordt werkelijkheid: in Profit 15 kun je rechtstreeks vanuit de workflow documenten genereren! Dit geldt ook voor de door AFAS uitgeleverde type dossieritems. Koppel het document aan je type dossieritem en aan de acties in je workflow. Op deze manier kun je meerdere documenten in dezelfde workflow genereren en omzetten naar pdf, voordat het document naar de medewerker gaat. Ook kunnen documenten rechtstreeks in InSite worden gestart.
Organigram viewer
Last but not least: op basis van de Qlik dashboards wordt het mogelijk het organigram uit Profit te weergeven op InSite. Net als bij andere dashboards kun je inzoomen en deelselecties maken. Per afdeling zie je onder andere wie leidinggevende is en hoeveel fte er op de geselecteerde afdeling werken. Wil je ook weten welke medewerkers bij welke organisatorische eenheid horen? Hiervoor heeft één van onze AFAS Consultants een speciale analyse ontwikkeld! Neem gerust contact met ons op als je hierover meer wilt weten.
Tip: houdt er ook rekening mee dat het organigram dat is vastgelegd in Profit, niet perse het (juridische) organigram is dat je wilt weergeven.
Je bent nu op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in de module HRM. Lees ook onze blog over de nieuwe functionaliteiten in de module Payroll!