TALENT TALK: ELLA REIJNEN

Ella Reijnen wilde zich na haar studie verder ontwikkelen in Marketing, volgde uiteindelijk het Sales Traineeship en is nu recruiter. Huh? In Talent Talk legt Ella haarfijn uit hoe zij haar carrièrepad tot nu toe heeft bewandeld bij Optimo Talent.

 

Vanwaar een Sales Traineeship?

‘Ik kom uit een ondernemend gezin. Ondernemerschap vind ik fascinerend, hoe je van niets iets kan opbouwen. Daarom is het mijn ambitie om voor mijn 30e een eigen bedrijf te hebben. Maar al heb je zo’n goed idee, je moet het wel kunnen verkopen. In mijn studententijd werkte ik bij wervingsbureau. Ik was zo’n irritante deurverkoper die je overhaalde om lid te worden van een goed doel. Puur koude sales! Ook had ik een stage in B2B sales gedaan. Naar mijn idee had ik sales wel onder de knie, daarom wilde ik me ontwikkelen in Marketing. Tijdens mijn kennismaking met Optimo Talent realiseerde ik me dat mijn kracht toch meer ligt bij socialiteit, commerciële kansen zien en snel schakelen. Ook zag ik in dat ervaring opdoen cruciaal is. Een Sales Traineeship was daarom heel interessant.’

 

En zo geschiedde. Waarom ben je dan nu geen accountmanager?

‘Ik werd in eerste instantie gedetacheerd als accountmanager. Ik bezocht klanten en onderhield relaties, met als doel meer omzet te behalen. Mijn plan was om het traineeship af te ronden en daarna nog een master volgen, maar dat liep allemaal anders! Toen de opdracht bij Premium Petfood Brands erop zat, mocht ik mijn ondernemingsdrang toepassen in het interne team van Optimo Talent. Zo stapte ik blindelings in mijn nieuwe rol als Talent Consultant.’

 

Zie je paralellen tussen sales en recruitment?

‘Naar mijn mening betekent sales het in contact zijn met mensen en hun behoefte achterhalen. Omdat de arbeidsmarkt momenteel zo krap is, denk ik dat je recruitment op dezelfde manier moet aanvliegen. Ik heb het idee dat veel recruiters de druk voelen om hun bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren aan kandidaten. Terwijl ik denk dat de kracht van recruitment én sales zit in de juiste vragen stellen, de behoefte en intrinsieke motivatie bepalen om daar zo goed mogelijk in te voorzien.’

 

Dus jij bent niet zo’n vervelende recruiter die standaardberichtjes stuurt?

‘Alsjeblieft niet! Een jaar geleden zat ik in hetzelfde schuitje. Ik weet hoe het is om in deze arbeidsmarkt op zoek te zijn naar een commerciële functie. Je krijgt vanuit allerlei bedrijven van alles aangeboden. Hoge salarissen, mooie auto’s en coole functies. Ik heb daardoor geleerd wat ik precies níet moet doen als recruiter. Talenten die ik zoek, weet ik te triggeren doordat wij een uniek traject aanbieden. Je doet ervaring op, volgt een post-hbo en dat doe je samen met een groep enthousiaste, sociale carrièrebouwers. Dat is de kracht van Optimo Talent.’

 

Wat is jouw tip voor commerciële starters?

‘Laat je niet gek maken door de arbeidsmarkt. Probeer niet in die arrogante rol te treden, omdat je denkt dat alle bedrijven je willen hebben. Ga op zoek naar een werkplek waar jij je het beste bij voelt en kies voor een organisatie waar je onderdeel van wil zijn. Als starter in de sales kun je in principe grote stappen maken. Optimo Talent laat je liever een stuk joggen om je regelmatig een flinke sprint te laten trekken, waardoor je uiteindelijk toch een stuk verder uitkomt.’

 

Wie moet jou nu meteen een berichtje sturen?

‘Een echte werkondernemer. Iemand die inziet dat je op je 22e nog geen rugzak vol ervaring hebt, en extra stappen wil zetten om zijn of haar hogere doel te behalen. Bij Optimo Talent doe je dat binnen een super tof team waarin iedereen elkaar helpt, met als doel jezelf én elkaar beter te maken. De meest ambitieuze mensen die ver willen komen, moeten bij Optimo Talent beginnen. Dat geloof ik echt.’