Home » Optimalisaties » Makkelijker inkopen met AFAS
We kijken en denken graag met je mee over het inkoopproces. Hoe kan jouw organisatie stappen maken om dit proces te optimaliseren? We nemen je mee in het proces van inkopen tot en met de betaling van inkoopfacturen. Lees in deze optimalisatie meer over de mogelijkheden van AFAS Profit om je inkoopproces te stroomlijnen.
Waarom?
Met AFAS breng je meer structuur aan in het inkoopproces. De software biedt onder andere de volgende voordelen:
- Kies welke leveranciers je wilt hanteren, en krijg daardoor een betere onderhandelingspositie.
- Verbeter de verwerking van inkoopfacturen door gebruik te maken van drie-weg matching.
- Leg de inkooptaak neer bij de meest praktische plek binnen de organisatie.
Doelgroep
Deze optimalisatie is geschikt voor elke organisatie waarbij regelmatig inkopen worden gedaan door verschillende personen. We gaan bij deze optimalisatie uit van een organisatie waarbij geen voorraadadministratie noodzakelijk is. Het gaat hier dus enkel om ondersteuning van het inkoopproces. Op dit moment wordt deze vorm van inkopen bijvoorbeeld breed toegepast binnen de zorg klanten van AFAS.
Waar moet ik aan denken?
Denk bijvoorbeeld aan het inkopen van kantoormiddelen, voedingsmiddelen, medische hulpmiddelen, relatiegeschenken, educatieve materialen, maar ook diensten en grote orders voor investeringen of project gerelateerde inkopen.
Deze inkopen kunnen lopen via de volgende kanalen:
- OCI koppeling (via webshop leverancier)
- Een eigen catalogus met artikelen
- Vrije aanvragen
Door gebruik te maken van inkooporders is een drie-weg matching mogelijk. De inkooporder en bevestiging van de levering vormen de basis voor een automatische afhandeling van de inkoopfactuur. Dit kan heel veel werk besparen voor de crediteurenadministratie.
Aandachtspunten:
- Inkoopbeleid. Let op, het is belangrijk dat je organisatie een duidelijke keuze heeft gemaakt voor het inkoopbeleid. We kunnen helpen met meedenken over een beleid, maar dit beleid opstellen is een ander soort adviesopdracht.
Investering (schatting):
- Voor een intake / advies is een dag aan consultancy het startpunt. ‘s Ochtends doen we een uitvraag, die in de middag wordt uitgewerkt.
- Voor de uiteindelijke inrichting van de inkoop zal een offerte opgesteld worden op basis van de intake.