26 april 2018
Het nuchtere karakter van een Fries en salarisadministratie is een goede match – dat bewijst Michel Floris, Senior Salaris Specialist bij Optimo voor de detacheringstak. Hij blijft onder de meest stressvolle omstandigheden uiterst kalm en ziet niet gauw problemen. Hij vindt de uitspraak ‘nuchtere Fries’ wel wat dubbelop, want: “Een Fries is altijd nuchter.”
Optimo zit in Amersfoort, jij woont in Friesland. Vind je die afstand niet erg?
“Ik word door Optimo gedetacheerd naar klanten en die zitten door heel het land. De ene periode werk ik dicht bij huis, de andere periode reis ik wat langer. Het maakt voor mij niet uit, ik heb geen hekel aan reizen en autorijden. Ik heb het over voor het werk en heb het naar mijn zin. Ik kwam bij toeval in contact met Optimo. Een collega bij mijn vorige werkgever werd benaderd door Optimo. Ik hoorde haar zeggen: ‘ik heb geen interesse in een andere baan’. ‘Ik wel!’, riep ik. Het was een toevalstreffer, in één keer raak.”
Je werkte al bij een detacheringsclub. Waarom ben je bij Optimo gaan werken?
“Mijn vorige werkgever richtte zich steeds minder op de salarisadministratie en meer op het snijvlak tussen HR en ICT, daar had ik veel minder mee. Daarnaast vind ik AFAS een geweldig programma. Van alle salarispakketten vind ik het één van de mooiste om mee te werken. Ik ken alleen maar een klein stukje. Mijn collega’s van Optimo beschikken over veel meer kennis en daar kan ik heel veel van leren, dat wilde ik graag. Detachering vind ik nog steeds geweldig: elke keer weer andere mensen en bijzondere situaties. Als je ingehuurd wordt is er altijd iets aan de hand, ze bellen niet voor niets Optimo. Daardoor heb je altijd wat te doen. Als het weer goed gaat bij de klant ga ik mij vervelen. Dan is het weer tijd om te gaan en is de klus afgerond.”
Je zit vaak bij de klant. Wie beschouw jij als collega’s?
“Toen in bij Optimo kwam werken had ik meer binding met de collega’s van de klanten waar ik op dat moment zat, dan met de collega’s van Optimo. Maar dat was ook wel logisch, ik had namelijk klanten meegenomen vanuit mijn vorige werkgever en bleef daar gewoon doorwerken. Alleen mijn werkgever en mijn e-mailadres veranderden op dat moment én ik ging eens per maand voor de kantoordag naar Optimo. Inmiddels voel ik meer binding. Ik ken de mensen en heb meer contact met collega’s die ook werkzaamheden voor de klanten doen, zoals onze AFAS Consultants.”
Welke opleiding heb je gedaan?
“Ik heb HBO Personeelsmanagement gedaan, dat is mijn laatste opleiding. Daarvoor heb ik de opleiding HEAO gedaan en ik heb zelfs nog op de Hogere Hotelschool gezeten. Dat was een foutje, haha. Ik was geslaagd voor mijn VWO en wist niet wat ik moest doen. Ik werkte in een discotheek en in een kroeg en een hotelschool leek mij wel wat. Dan kon ik een eigen kroeg beginnen. Je wordt er alleen opgeleid om in je eentje het Hilton te leiden. Na twee jaar ben ik gestopt, al heb ik wel mijn propedeuse gehaald.”
Dan heb je wel doorgezet!
“Klopt, ik geef niet snel op. Daar houd ik niet van. Na de HEAO ben ik in eerste instantie aan de slag gegaan als verkoper van heipalen. Ik wilde het liefst transportplanner worden, dat was mijn vader ook, en dat heb ik een tijdje gedaan. Maar je werkweek bestaat dan uit honderd uur, in plaats van veertig uur. Dat werd mij te gek! Ik wilde wat anders en heb gesolliciteerd bij een bedrijf als Hoofd Salarisadministratie, zonder enige ervaring. En ik werd het.”
Nuchter, een doorzetter en je gaat geen uitdaging uit de weg. Dat lijken mij goede ingrediënten als salarisadministrateur?
“Dat klopt. Ik blijf altijd rustig en heb daarom ook geen moeite om steeds van opdrachtgever te wisselen. Je wordt vaak met open armen ontvangen, maar niet altijd. Soms kiest een organisatie voor een detachering in plaats van uitbreiding van uren voor de eigen medewerkers. Dat kan weerstand oproepen en dan vooral richting mij als ‘nieuweling’. Maar dat komt altijd goed, zolang ik mezelf blijf.”
Waar zie je jezelf over een paar jaar?
“Dan werk ik nog bij Optimo, absoluut. Alleen de opdrachten veranderen logischerwijs. Ik zou het leuk vinden om meer met inrichting te kunnen tegen die tijd, of aan de slag te gaan met de payrollscan van Tim. Daarnaast heb ik een cursus casemanagement gedaan, dus gericht op verzuim. Die kennis zou ik best meer in de praktijk willen brengen!”
Lees ook de verhalen van Fleur en Vincent.