30 oktober 2017
Rechtsbijstandsverzekeraar ARAG stuitte per toeval op een detacheerder, die naast de nodige ondersteuning nog meer in petto bleek te hebben. Marit van Sint Annaland, HR-manager bij ARAG, vertelt hoe deze succesvolle samenwerking tot stand kwam.
Ondersteuning bij verzuim
ARAG is een internationale rechtsbijstandsverzekeraar met vestigingen in Leusden, Roermond, Amsterdam en Rotterdam. Het overgrote deel van de medewerkers is jurist. Toen er een tijdelijk gat ontstond op de salarisadministratie, kwam ARAG via een tip bij Optimo terecht. ‘De salarisadministrateur van Optimo werd ingeschakeld om het verzuim van een collega op te vangen, maar hij bracht ook vernieuwing en professionaliseren in de salarisadministratie met zich mee’, vertelt Marit. ‘Daarom hebben we hem gevraagd nog even te blijven!’
Frisse blik én inhoudelijke kennis
In eerste instantie was ARAG niet specifiek op zoek naar een professionaliseringsslag. ‘Je moet soms weten wat je wil vragen, om het te kunnen vragen’, legt Marit uit. ‘Gedetacheerden werpen een nieuw licht op een bedrijf. Een extern persoon kijkt met een frisse blik naar wat hij aantreft en vergelijkt dat met iets dat hij ergens anders heeft gezien. De salarisadministrateur van Optimo brengt inhoudelijke kennis en weet dat ook leuk te vertellen, met energie. Daarnaast heeft hij wat ervaring met finance en HR, waardoor hij breder in de organisatie beweegt. Hij ziet het totale proces en wat daarin beter kan, met een blik van buitenaf.’
Eenvoudiger samenwerken
Er werden grote en kleine aanpassingen gemaakt in de salarisadministratie. Dit leverde voornamelijk gemak op: ‘De salarisadministratie werd bijvoorbeeld zo ingericht, dat stukken eenvoudiger aan de belastingdienst kunnen worden gestuurd’, vertelt Marit. ‘Doordat de gedetacheerde salarisadministrateur zaken professioneler oppakte, kunnen verschillende afdelingen nu eenvoudiger samenwerken.’ Dat zoiets ontstond vanuit de salarisadministratie verbaast Marit niet: ‘In feite kan zoiets vanuit elke hoek komen. Maar je moet net even de juiste persoon voor hebben.’
Een sterke achterban
Eén van de mooiste bijkomstigheden van deze detachering vindt Marit de achterban: ‘Optimo organiseert maandelijks kantoordagen waarop gedetacheerden steeds nieuwe dingen leren en inzichten krijgen. En als onze salarisadministrateur iets niet weet, belt hij naar het kantoor. Dan zit er altijd een groep mensen klaar die zijn kennis kunnen aanvullen!’
Kan jij ook wel wat ondersteuning gebruiken op jouw afdeling? Lees over de mogelijkheden in onze brochure.