ARAG is een internationale rechtsbijstandsverzekeraar met in Nederland vestigingen in Leusden, Roermond, Amsterdam en Rotterdam. Het overgrote deel van ARAG’s medewerkers is jurist. Toen er een tijdelijk gat ontstond op de salarisadministratie kwam ARAG via een tip bij Optimo terecht.

 

Een frisse blik

In eerste instantie was ARAG niet specifiek op zoek naar een professionaliseringsslag. “Je moet soms weten wat je moet vragen om het te kunnen vragen”, legt Van Sint Annaland uit. “Gedetacheerden werpen een nieuw licht op een bedrijf. Een extern persoon kijkt met een frisse blik naar wat hij aantreft en vergelijkt dat met iets dat hij ergens anders heeft gezien. De salarisadministrateur van Optimo brengt inhoudelijke kennis en weet dat ook leuk te vertellen, met energie.” Van Sint Annaland vervolgt: “Daarnaast heeft hij wat ervaring met finance en HR waardoor hij wat breder in de organisatie beweegt. Hij ziet het totale proces en wat daarin beter kan, met een blik van buiten”.

 

Gemak en samenwerking

Er werden grote en kleine aanpassingen aan de salarisadministratie gedaan. Dit leverde voornamelijk gemak op: “De salarisadministratie werd bijvoorbeeld zo ingericht dat stukken tegenwoordig eenvoudiger aan de belastingdienst kunnen worden gestuurd”, zegt Van Sint Annaland. “Doordat de gedetacheerde salarisadministrateur zaken professioneler oppakte, kunnen verschillende afdelingen nu eenvoudiger samenwerken.” Dat zoiets ontstond vanuit de salarisadministratie verbaast Van Sint Annaland niet: “In feite kan zoiets vanuit elke hoek. Maar je moet net even de juiste persoon hebben.”

 

Een goede achterban

Eén van de mooiste bijkomstigheden van deze detachering vindt Van Sint Annaland de achterban: “Optimo organiseert maandelijks kantoordagen waarop gedetacheerden steeds nieuwe dingen leren en inzichten krijgen. Als onze salarisadministrateur daarnaast iets niet weet belt hij naar kantoor, dan zit er altijd een groep mensen klaar die dingen weten die hij zelf misschien niet weet.”