✓ AFAS expert ✓ Vakkennis ✓ Gespecialiseerde teams
11 januari 2018

Verzuim, verlof of een deadline. Het werk op de personeels- en salarisadministratie stapelt zich op voor jouw beschikbare collega’s. Hoewel zij zich voor de volle honderd procent inzetten, kunnen ze niet toveren. Een medewerker extra aannemen is niet de oplossing: want zo snel als een deadline komt, zo snel is die ook weer voorbij. Een specialist inhuren op detacheringsbasis biedt uitkomst.

 

Breng frisse kennis in huis

Een personeels- of salarisadministrateur op detacheringsbasis vangt niet alleen het vele werk op, je haalt ook frisse kennis en mensen in huis die al veel HR- en loonadministraties hebben gezien. Deze specialisten weten welke vragen ze moeten stellen om snel aan de slag te kunnen en meerwaarde te kunnen leveren. Omdat ze flexibel worden ingezet, kennen ze veel cao’s en weten ze hoe ze daartussen snel kunnen schakelen. Het is een kans om iemand kritisch naar jouw HR- en payrollprocessen te laten kijken. Daarnaast beschikken medewerkers op detacheringsbasis over een netwerk van eigen collega’s met andere specialiteiten. Loopt jouw medewerker op detacheringsbasis ergens tegenaan? Dan weet zijn of haar collega vaak de oplossing. 

 

 

Ga voor zekerheid en continuïteit

Detachering geeft zekerheid. Je hebt geen werkgeversverantwoordelijkheden. Wanneer de gedetacheerde medewerker ziek is, kan een detacheringspartij meedenken in de vervanging daarvan. Bovendien zit je nergens aan vast, want detachering kan al vanaf acht uur per week tot fulltime. Tijdelijk bij een verlof of verzuim. Eenmalig bij hectische tijden of structureel bij terugkomende periodes. Zo ben je verzekerd van continuïteit op de HR- en salarisadministratie.

 

 

Vier tips

Heeft jouw afdeling baat bij (tijdelijke) ondersteuning op detacheringsbasis? Met de volgende tips haal je het optimale uit de samenwerking:

  • Maak hoe dan ook kennis met een detacheringspartij. De behoefte aan vervanging komt vaak onverwachts. De partij kan meteen in actie komen en eenvoudig een match maken als jullie elkaar al kennen.
  • Beschrijf bij kennismaking jouw processen nauwkeurig zodat de detacheringspartij iemand kan sturen die goed past binnen jouw organisatie. Een prettige samenwerking is immers gebaseerd op een goede klik zodat je zeker weet dat je elkaars taal spreekt.
  • Laat weten wat je verwacht van de gedetacheerde medewerker, maar ook waar je verder behoefte aan hebt. Bijvoorbeeld iemand die goed processen in kaart kan brengen, of sterk is in het overzien van het geheel.
  • Geef de gedetacheerde persoon bewegingsvrijheid zodra hij of zij is begonnen. Zo kan hij of zij het beste uit de verf komen, eigen initiatieven nemen en zodoende meerwaarde bieden.

Succesvolle detachering via Optimo

Rechtsbijstandsverzekeraar ARAG kampte met verzuim en verloop op de salarisadministratie. Zij kozen voor een oplossing in de vorm van detachering via Optimo. Een van Optimo’s doorgewinterde salarisspecialisten kreeg de opdracht om het werk op te vangen. ARAG werd aangenaam verrast. De HR-Manager van ARAG vertelt: “De salarisadministrateur van Optimo kwam om het verzuim van een collega op te vangen, maar bracht ook automatisch vernieuwing in de salarisadministratie en professionalisering met zich mee. Daarom hebben we hem gevraagd nog even te blijven, en hij is er nu nog steeds.”

 

 

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Optimo en detachering? Neem dan gerust contact op met Bob Berkhof, Accountmanager Detachering.

Bob Berkhof
Accountmanager Detachering