Geplaatst op 13 februari 2017

Onze recruiters worden Talent Sourcers! Nee, maak je geen zorgen, zij blijven gewoon bij het leukste bedrijf van Nederland werken en houden precies dezelfde baan. Het zit hem in de naam. Wij vinden wij dat de functienaam ‘Recruiter’ heeft te kampen met een imagoprobleem en daar willen wij bij Optimo vanaf!

 

Geen dertien-in-een-dozijn medewerkers

Wanneer iemand benaderd wordt door een recruiter hoor ik in mijn omgeving dat men al snel denkt: Daar heb je er weer één. Het negatieve beeld dat heerst rondom recruiters is dat ze voornamelijk zo veel mogelijk mensen in één keer benaderen. Kwantiteit boven kwaliteit. Maar bij Optimo zijn wij niet op zoek naar een dertien-in-een-dozijn medewerker. Wij willen alleen écht talent. Daarnaast speelt ook mee dat veel mensen recruiters enkel associëren als tussenpersonen. Omdat wij zowel voor onze relaties als voor Optimo zelf personeel zoeken is dit ook een goede reden om de naam te vervangen.

 

Verdiepen en benaderen

Ik ben van mening dat je talenten alleen vindt wanneer je echt goed zoekt en oprecht aandacht aan iemand besteedt. Twee voorbeelden. Ten eerste is het tegenwoordig erg gemakkelijk om online een berichtje naar iemand te sturen. Er zitten veel voordelen aan, maar ook het gevaar dat dit het persoonlijke contact kan schaden. Een onpersoonlijk berichtje versturen via LinkedIn, is not done. Ik streef naar kwaliteit door mij oprecht te verdiepen in een potentiële kandidaat voordat ik een persoon benader. Vervolgens probeer ik te communiceren op een informele toon en mij op te stellen op dezelfde hoogte als de potentiële kandidaat.
Ik zal mij er ongetwijfeld ook wel eens schuldig aan hebben gemaakt, maar het beeld dat heerst over recruiters is zo ongeveer het tegenovergestelde; ze zouden berichten versturen zonder goed te kijken naar wat de persoon echt kan. Of zelfs berichten sturen die niet eens matchen bij hun profiel. Pijnlijk moment, want dan val je behoorlijk door de mand. Deze associatie voorkom ik dus graag!

 

De zoektocht naar de pareltjes

Een ander voorbeeld van oprechte aandacht aan iemand besteden komt terug tijdens het sollicitatieproces. Wij zoeken zowel veel nieuwe medewerkers voor Optimo als voor onze relaties, maar willen daarbij wel de kwaliteit behouden. Bij Optimo voeren wij altijd twee gesprekken. Ja, je leest het goed… gesprekken, geen sollicitatiegesprekken. Wij gaan samen met de kandidaat kijken wat voor baan/werkgever het beste past en gaan met elkaar daarover in gesprek. De kandidaat hoort zich op zijn/haar gemak te voelen waardoor de kandidaat zichzelf goed kan laten zien. Daarnaast laten wij de kandidaten testen op hun AFAS kennis. Dit om te zien of ze ook daadwerkelijk de harde skills bezitten die ze zeggen te hebben. Op die manier vissen wij de ‘pareltjes’ onder de kandidaten eruit.

 

Kortom wij zijn op zoek naar talenten, onze nieuwe naam Talent Sourcer is dus helemaal op zijn plek!

Suzanne Hauer
Senior Talent Sourcer