✓ AFAS expert ✓ Vakkennis ✓ Gespecialiseerde teams
2 april 2019

Een specialist word je niet zomaar. Het vergt tijd, aandacht en doorzettingsvermogen. Maar zo’n kans moet jou wel worden gegeven. Of pak je die zelf? We zetten drie collega’s bij elkaar die een groei binnen Optimo hebben doorgemaakt. Hoe denken zij over begrippen als ‘kansen’ en ‘doorgroeien’?

 

Daphne Duenk maakte vlieguren als Functioneel Beheerder en stroomde door naar Consultancy ERP. Nu pakt ze een breed scala aan projecten op, van implementatie tot optimalisatie.

 

Robin Adams begon zijn eerste maanden als vliegende keep op de supportafdeling. Al snel ging hij op pad als Functioneel Beheerder en voerde hij opdrachten uit op het gebied van HR-optimalisatie.

 

Esther van Bergeijk is van de oude garde en werkt al wat langer bij Optimo. Haar specialisme als AFAS Consultant in HR wilde ze combineren met payroll en daarom maakte zij een interne overstap naar team Consultancy Payroll.

 

 

Kansen

Robin: ‘Als je vertrouwen voelt vanuit je werkgever, durf je kansen aan te grijpen. Ik ben ongeveer 12 dagen per jaar op het kantoor van Optimo en toch voel ik betrokkenheid van mijn collega’s. Daardoor kan ik mezelf profileren en durf ik stappen te ondernemen.’

 

Esther: ‘Ik ben blij dat ik de kans heb gehad om over te stappen naar het payroll team. Optimo investeert in interne opleiding om medewerkers op de juiste plek te zetten. Om die reden bieden wij als payroll team nu ook een traineeship aan. We willen graag kennis overdragen.’

 

 

Initiatief

Daphne: ‘We krijgen bij Optimo volop kansen om te groeien, maar je moet zelf de drijvende kracht zijn. Je krijgt het niet allemaal voorgeschoteld. Hier zitten medewerkers die graag willen, die gemotiveerd zijn. Zo zie je dat iedereen zijn eigen carrière vormgeeft.’

 

Robin: ‘Als iemand weet wat hij wil en kan, komt daar meer initiatief uit. Optimo probeert dat zelfvertrouwen op de werkvloer te creëren. Als jij je helemaal jezelf voelt, kun je alles zeggen wat je denkt en vindt. Dat is de kracht van Optimo; initiatief geven, in een andere vorm.’

 

Esther: ‘Het wordt gewaardeerd als je initiatief toont. Ik roep wel eens dingen over kennissessies en daar wordt ook wat mee gedaan. Wij willen als team op een hoger niveau komen, bijvoorbeeld door HR en payroll met elkaar te integreren.’

 

 

Uitdaging

Robin: ‘Dit werk bestaat naast inhoudelijke kennis grotendeels uit communicatie. Je bezoekt diverse klanten, hoe ga je daarmee om? Elke keer ontmoet je nieuwe mensen en moet je aftasten: wat is dit voor iemand? Dat is leuk, maar ook uitdagend.’

 

Esther: ‘Je wordt in het diepe gegooid, zeker in het begin. Je gaat zelf op onderzoek uit, de kennisportal van AFAS is inmiddels heilig. Optimo geeft je een grote uitdaging mee, maar als je er écht niet uitkomt, heb je altijd een vangnet van collega’s.’

 

Daphne: ‘Je wordt inderdaad gigantisch in het diepe gegooid en mag zelf uitzoeken hoe je bij de kant komt. Gelukkig had ik als junior twee seniors naast me en zij zouden altijd opnemen als ik belde, dat beloofden ze mij.’

 

 

Groei

Robin: ‘Groei ligt veelal bij jezelf. Dat komt omdat ik de meeste dagen bij klanten zit. Hoe kan Optimo mij dan toch helpen te doorgroeien? Dat is een lastige. Daar komt initiatief bij kijken. Hoe wil je doorgroeien? Je bent een bepaald persoon, hoe word je een beter iemand en hoe weet je wat ‘beter’ is?’

 

Esther: ‘Daar moet Optimo ook nog in groeien. Toen ik in 2015 begon, hadden we nog niet eens functieprofielen! Hoe weet je dan hoe je kunt doorgroeien? Optimo is hierin stappen aan het maken, en is dit samen met medewerkers aan het ontdekken. Iedereen is daar deelgenoot van, ik mag er zelf ook wat van vinden.’

 

 

Team

Daphne: ‘Ik begon in een team van drie medewerkers. Inmiddels zijn we het grootste team van Optimo. Het is fijn om meerdere collega’s te hebben waarmee ik issues kan bespreken. We zien elkaar maar één keer per maand tijdens de teamdag en toch is het gezellig. Daarbij willen en kunnen we inhoudelijk van elkaar leren.’

 

Robin: ‘In een team bouw je diepere banden met elkaar op. Vragen stellen wordt daar zoveel makkelijker van. De simpelste vragen kan je met halve zinnen stellen. Dat vormt een team en zo maak je elkaar sterker.’

 

Esther: ‘We zijn erg gericht op kennisdeling. Mijn team heeft een eigen appgroep. Als ik een vraagstuk heb, gooi ik dat in de groep en dan bellen we even met elkaar. Zo helpt een team je doorgroeien.’

 

 

Bij Optimo word je de specialist die je wil zijn. Bekijk onze vacatures!

 

*Dit artikel is verschenen in O-Magazine. Vraag het magazine hier aan. 

Liselotte Razoux Schultz
Content Specialist