✓ AFAS expert ✓ Vakkennis ✓ Gespecialiseerde teams
16 september 2019

Er worden veel blogs aan besteed: de rol van de salarisadministrateur verandert. Of beter gezegd: ís al veranderd! Maar wát is er dan precies anders? Hoe ziet een dag van een salarisadministrateur – of Salaris Specialist, zoals wij liever zeggen – er nu uit vergeleken met drie jaar terug?

 

In 2016 schreef ik al een blog over ‘De toekomstige salarisadministrateur’. Tegenwoordig zie ik steeds vaker artikelen verschijnen over dit onderwerp. Hoe leuk is het dat mijn verwachting is uitgekomen? In een korte tijd is er al veel veranderd. Tenminste, bij ons op de afdeling Outsourcing. Inmiddels zijn ik en mijn team helemaal gewend aan de term Salaris Specialist, en al zeg ik het zelf: we laten deze functienaam volledig tot z’n recht komen.

 

 

Outsourcen is samenwerken

Meer dan ooit kunnen wij van toegevoegde waarde zijn voor onze klanten met kennis, analyses en adviezen. Meer dan ooit is de klant zelf betrokken bij het payrollproces, want outsourcing is al lang geen kwestie meer van ‘werken vanuit een schoenendoos’.

 

Waar wij ons team eerst onderverdeeld hadden in verwerkers en controleurs, heeft nu iedereen een controlerende én adviserende functie. De klant is namelijk zelf verantwoordelijk voor het invoeren van mutaties. Wij checken deze verwerkingen op juistheid volgens de laatste wet- en regelgeving, en adviseren over hoe de processen verbeterd kunnen worden. Belangrijk hierbij is up-to-date kennis. Elke maand spijkeren we onze kennis bij met webinars en cursussen. Want wij beseffen ons als geen ander dat klanten daarom voor ons kiezen.

 

 

Contact met de klant

Daarnaast hebben we onze communicatiekwaliteiten steeds meer ontwikkeld. Nou moet je niet denken dat wij voorheen als een robot naar ons scherm zaten te staren en alleen maar gegevens aan het inkloppen waren. Maar tegenwoordig pakken we véél vaker de telefoon óf stappen de auto in, om de klant persoonlijk te spreken. Een vraag beantwoorden, een uitleg geven en evalueren. Het hoort er allemaal bij: klantcontact is een vast onderdeel in de werkdag van een Salaris Specialist. En dat maakt het zo leuk!

 

 

Sterke teamspirit

Het kan dan ook niet anders dat wij als team ook enorme stappen hebben gemaakt. Samenwerken is niet weg te denken; hier staat of valt álles mee. Denk alleen al aan wanneer één van ons op vakantie gaat of ziek wordt. Om continuïteit te garanderen aan onze klanten, moeten wij altijd stand-by staan om het klantenportfolio van een collega over te nemen. Een vlekkeloze overdracht en heldere communicatie is hierbij cruciaal. We leggen al onze werkprocessen vast, zodat een ander altijd terug kan vinden wat we gedaan hebben én waarom.

 

Dit doen we overigens ook omdat we trots zijn op onze ISAE-certificering, die we koste wat het kost willen behouden. Want het is niet vanzelfsprekend dat een outsourcingpartij dit certificaat al jarenlang achtereen verdient!

 

 

Andere manier van leiding geven

Voor mij persoonlijk is er nog iets anders veranderd in mijn werk. Ik als leidinggevende kijk anders naar mijn rol binnen het team. Ik ben geen manager meer die operationeel meedraait; projecten heb ik overgedragen aan het team, waardoor mijn collega’s kunnen bloeien. Ik houd koers en richt me op innovatie, mijn team krijgt meer verantwoordelijkheid. Er komt ruimte vrij voor ondernemerschap.

 

Wij zijn er dan ook klaar voor om de grens op de zoeken. We willen groeien in klanten, dus hoeveel loonstroken kunnen we per persoon aan? Door het vertrouwen in elkaar, durven we deze uitdaging aan te gaan. Doe jij mee?!

 

 

Team Outsourcing zoekt een toekomstgerichte Salaris Specialist die niet is vastgeroest in het vak.
Kom jij het team versterken? Lees snel de
vacature!

 

Sylvia Alberts
Manager Outsourcing