AFAS expert Vakkennis Gespecialiseerde teams
2 januari 2025

In november kregen we voor de zesde keer een FD Gazelle Award. Daar zijn we trots op. Maar niet omdat het draait om omzet of winstcijfers. Dat zien wij namelijk als de uitkomst van de som. Voor ons betekent deze prijs meer: hij staat voor duurzame groei. Wat bedoelen we daarmee? Directeur Bart Faken vertelt hoe we groeien op basis van de Optimo-waarden en waarom wij geen ‘urenfabriek’ zijn.

 

Ranglijst van snelst groeiende bedrijven

Win je een FD Gazelle Award, dan sta je op de ranglijst van de snelst groeiende bedrijven in Nederland. De FD Gazelle Award wordt toegekend op basis van drie indicatoren: omzetgroei, personeelsgroei en winstmarge. Die geven de nodige continuïteit en investeringskracht. Daar zijn we trots op.

 

Duurzame groei ontstaat uit waarden

Maar groei is meer dan een getal, vertelt Bart: “Het draait om de unieke kwaliteiten waardoor klanten én collega’s zich zo verbonden voelen met Optimo. Dat vormt de kern van wie wij zijn en waardoor Optimo jaar in jaar uit deze mooie groeicijfers produceert. Bij Optimo geloven wij in de kracht van onze kernwaarden: bewegen, samenwerken, ondernemen en bevlogen zijn. Die laten ons écht groeien.”

 

Bewegen: advies vanuit specialisme

Bij Optimo bewegen we met de klantvraag mee. Niet vanuit ‘u vraagt, wij draaien’, maar door te adviseren vanuit ons vak. Van vakexperts, voor vakexperts. Bart vertelt: “We geloven dat je met de juiste focus op de behoeften van de klant een waardevolle dienstverlening ontwikkelt. Daarom werken bij Optimo vakspecialisten die als geen ander de processen van de klant begrijpen. Ze optimaliseren en automatiseren deze processen zo veel mogelijk. Het resultaat voor de klant? Geen overbodig administratief werk meer. En dus meer tijd voor wat écht belangrijk is: je corebusiness.”

 

Samenwerken: van sprints naar estafette

Het afgelopen jaar investeerden we in de samenwerking tussen de disciplines en afdelingen van Optimo. Bart vertelt waarom dat zo belangrijk is: “Ik vergelijk goede samenwerking met de estafette. De sprints gaan al heel lang erg goed, maar het verschil zit in het soepel overdragen van het stokje. Vier keer Femke Bol inzetten betekent nog geen winst als de wissel misgaat. Dat is waar we ook komend jaar aan blijven werken. De kracht van samenwerken ligt in goede processen. Zo boeken we als gehele organisatie sneller en beter resultaat.”

 

Ondernemen: weg van de ‘urenfabriek’

“We willen stoppen met het schrijven van uren,” vertelt Bart. “Uren verkopen zie ik als een ‘conflict of interest’. Het risico is dat je businessmodel dan draait om: zoveel mogelijk uren maken. Maar klanten willen geen uren; ze willen oplossingen. En voor een echt goede oplossing willen zij best betalen.”

Door te sturen op de beste oplossing voor de klant bouwen we aan duurzame relaties. We maken tijd voor de kern: het beste advies geven. Dat geeft ruimte voor ondernemerschap, creativiteit en de beste oplossingen. Bart: “Zo kunnen onze specialisten nog beter inschatten wanneer zij waar nodig zijn en, als het moet, extra aandacht en tijd besteden. Het risico? Soms valt het kwartje verkeerd in de zin dat het binnen die periode misschien wat minder marge oplevert. Maar vaker valt het goed, omdat we blijven investeren in kwaliteit en vooruitgang.”

 

Bevlogen: een hekel aan de status quo

Bij Optimo houden we niet van stilstand. We dagen onszelf én onze klanten uit om te blijven verbeteren. Daarom beschrijven we onszelf als ‘bevlogen verbeteraars’. Innovatie staat bij ons centraal, zodat we klanten helpen tijd te besparen en stappen vooruit te zetten. Goede mensen maken het verschil. Fitte, bevlogen medewerkers zorgen voor blije klanten. Dat is de optelsom waar wij in geloven.”

 

De toekomst: van plateau naar piek

En, gaan we in 2025 voor de 7e FD Gazelle Award? Als het aan Bart ligt, gaan we vooral door met duurzaam groeien: “We hebben doelen behaald en mooie plateaus bereikt. Maar groei stopt nooit. We blijven onszelf uitdagen, en uiteindelijk dagen klanten ons uit om nóg beter te worden. Duurzame groei, gebouwd op kernwaarden: dáár gaan we voor. Dan volgen de cijfertjes die ons onder andere een FD Gazelle Award opleveren vanzelf. Daar gaan wij lekker mee door!”