✓ AFAS expert ✓ Vakkennis ✓ Gespecialiseerde teams
19 juni 2019

Een relevant netwerk, een flinke portie vrijheid en een zeldzame passie. Met die ingrediënten maakt Renier Douma zijn ambitie waar: Optimo specialiseert zich in de zorgbranche. Nu de bedrijfsvoering van Optimo grotendeels besteed wordt aan zorgklanten, vertelt Renier hoe deze ontwikkeling tot stand is gekomen.

 

Renier, jij werkt als Accountmanager Zorg bij Optimo. Hoe dat zo?

“Via AFAS, daar heb ik ruim drie jaar gewerkt als commercieel medewerker. Ik maakte afspraken voor de accountmanagers, die vervolgens klanten in de zorgbranche bezochten om softwaredemo’s te geven. Dat leek mij ook wel wat! Bij AFAS was daar destijds geen ruimte voor. Daniel Ballijns schoof vanuit Optimo regelmatig aan bij AFAS en haar klanten. We zijn met elkaar het gesprek aangegaan en ik heb mijn ambities gedeeld.”

 

 

Hoe ging dat je af?

“Drie jaar geleden begon ik met een aantal klanten in de zorgbranche. Maar een scherpe focus ontbrak nog. De medewerkers van Optimo hadden al wel affiniteit met de zorg, maar toen er nog meer consultants in dienst kwamen met ervaring in de zorg, konden we los! Ik ben gestart met mensen benaderen en kennismaken met organisaties, om onze naam kenbaar te maken binnen de zorgsector. We begonnen met optimalisatietrajecten, hulp op afstand en ondersteuning van de salarisadministratie door detachering. Zo is het balletje gaan rollen.”

 

 

Het resultaat?

“We hebben best wat klanten aan ons weten te binden. Ik denk dat we dit jaar ongeveer 60 procent van onze bedrijfsvoering aan de zorgbranche hebben besteed. Voor ons is het een interessante groeimarkt waar we volgend jaar nóg sterker de focus op gaan leggen.”

 

 

Je hebt dus je ambitie waar mogen maken.

“Ja, ik heb daarvoor de vrijheid gekregen. Mijn netwerk vanuit AFAS was ook redelijk gelieerd aan de zorg. Door veel te sparren met de accountmanagers van AFAS, komt Optimo in contact met de juiste opdrachtgevers. Die leveren prettige samenwerkingen op tussen AFAS en Optimo. Afgelopen jaar hebben we elkaar veel opgezocht en gezamenlijk implementatietrajecten opgepakt.”

 

 

Wat vind jij nou zo leuk aan je werk?

“Dat ik veel wisselende contacten heb. Bij de één zit ik aan tafel voor een stuk optimalisatie, bij de ander is de salarisadministrateur uitgevallen en hebben ze zo snel mogelijk iemand nodig. Soms word ik gebeld dat de inrichting van de salarisadministratie fout zit, waardoor medewerkers niet juist verloond worden. Het is de diversiteit van onze dienstverleningen, de klanten en de vragen, wat het een mooi spelletje maakt om vraag en aanbod te combineren.”

 

 

Ben jij als accountmanager in de zorg anders dan andere accountmanagers?

“Ik vind mezelf geen commerciële jongen. Mij interesseert het oprecht wat degene aan de overkant van de tafel bezighoudt. Ik zit daar om een langdurige relatie op te bouwen, daarom ben ik altijd nieuwsgierig naar wat de organisatie motiveert en hoe wij de organisatie verder kunnen helpen.”

 

Benieuwd naar Renier’s visie op automatisering in de zorg? Lees dan eens het artikel De kansen van AFAS Profit in de zorgbranche

 

Liselotte Razoux Schultz
Content Specialist